Shakespeare, la tirania i la veritat 18 de Març 2025 a les 11h al CCCB
Quin Shakespeare necessitem avui més que mai? Com ens acompanya? Què hi busquem les diferents cultures europees? Us presentem un programa de converses amb veus molt diferents, agrupades al voltant de l’obra de William Shakespeare i la seva relació amb el nostre present. Els nostres camins es creuen en aquesta Edició Preludi 2025, i a l’encreuament ens hi espera, sarcàstic i poètic, el dramaturg més gran dels temps moderns.
11.00h – Taula rodona: Shakespeare, la tirania i la veritat. Sala del Mirador del CCCB Amb Jordi Coca, Andreu Jaume, Isabel Guerrero. Activitat organitzada amb #AsSocPerla, l’Institut d’Humanitats i el CCCB
Mentides, notícies falses, corrupció, poders verticals, frustracions populars… No és una diagnosi de l’actualitat, sinó un seguit de temes molt presents en l’obra de William Shakespeare. I és que en el seu teatre hi trobem retrats impressionants de tirans i de tiranies. Com els descriu? Com els explica? Com els desafia? Macbeth, Coriolà, Ricard III… Per a quin context van ser escrits? De quins contextos ens parlen ara? Conversarem amb sobre els tirans de Shakespeare, personatges puerils però perillosos que viuen dins i fora de les parets fictícies del teatre.
Els tres participants, en principi, van aportar perspectives diverses però complementàries. La Isabel Guerrero va aportar el coneixement i la funció dels festivals de teatre, en especial als referents a Shakespeare; en Jordi Coca un aprofundiment molt erudit al voltant del treball de Shakespeare; i l’Andreu Jaume la perspectiva literària. En la trobada prèvia ja es va poder comprovar que desitjaven trobar-se en la conversa, segurament convençuts que entre ells podrien tenir punts de vista diferents i, per tant, donar a la conversa una possibilitat de debat enriquidor. I així va ser. En el debat es van assenyalar alguns dels riscos de la canonització d’un autor i de les seves obres. De fet, un “cànon” és un treball de reconeixement posterior influït, per tant, per les diferents perspectives de cada època. Només com a mostra: sembla que en l’època isabelina es van escriure més de tres mil obres de teatre de diversos autors, la immensa majoria desaparegudes. Es podria haver identificat un altre autor com a canònic? Shakespeare segueix un fil de continuació de moltes d’aquestes obres desconegudes?
En el marc de les teories de la Recepció (anys seixantes, focalitzen la comprensió literària en el paper del lector i de l’audiència en la identificació del significat i l’experiència literària), es va reconèixer que, d’una manera esquemàtica, poden trobar-se dues aproximacions principals a la recerca de interpretació de les obres de Shakespeare: una historicista i l’altra des del romanticisme. La primera busca els elements del context històric i social en el que es van escriure les obres, i analitzen les possibles coincidències o petjades que hi han deixat. Per exemple, el reflex de la història d’Escòcia en la baixa edat mitjana i els seus ressons en Macbeth (Jordi Coca). La segona assenyala la construcció dels personatges i les seves passions, no solament en els sentiments més íntims sinó també respecte a conceptes expressats en grans paraules com “amor”, “justícia”, “felicitat”, “maldat”. Per exemple, Hamlet i la consciència, Otel·lo i la gelosia, Romeu i Julieta i l’amor (Andreu Jaume). Una vegada centrat el debat en el tema de la tirania, un del motors principals en moltes de les tragèdies romanes i les dites històriques, s’identifiquen dos temes centrals: la legitimitat del poder i el desplaçament del poder. En les monarquies hereditàries, la legitimitat es fixa en la cadena paterno-filial que, en última instància, deriva de la divinitat. En canvi, moltes tiranies descansen en la presa del poder per algun tipus de violència, per usurpació. Aquests usurpadors, tirans, donen a Shakespeare oportunitats múltiples de construir personatges en els que poder reconstruir els camins que recorren, des de l’ànsia de poder fins a la bogeria. Entremig, i durant els períodes de violència per la presa del poder, es produeixen períodes en els que el poder queda debilitat o buit, i aquest desplaçament dona lloc a noves propulsions als personatges.
Finalment, es reconeix i es valora el paper dels festivals de teatre en la modernitat, com una manera molt efectiva d’intercanvi entre companyies i actors i, a la vegada, com a experiències de reutilització i actualització del teatre de Shakespeare. A manera de resum i des del punt de vista de les arts escèniques, els participants comparteixen que el teatre de Shakespeare representa no solament un dels grans canons de la història del teatre, sinó també un “fons d’armari”, d’on treure personatges i arguments per posar-se en diverses temporades de temps canviants.
Quan utilitzeu els serveis d'#AsSocPerla, confieu en l'ús que farem de la vostra informació. Aquesta Política de privadesa està pensada per ajudar-vos a entendre quines dades recopilem, per què i amb quina finalitat ho fem. Això és important i esperem que dediqueu una estona a llegir-la atentament. aquí
#AssocPerla també utilitza 'cookies', tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística i facilitar l'accés i la navegació als seus usuaris. Si continua navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Més informació aquí
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.