L’altre dia algú em va fer aquest comentari: “Què t’aporta anar a veure què hi ha darrere del teló del Romea?”. Crec que davant d’una pregunta així, tots els que vàrem assistir a la visita (i segurament tots els Perles, com a amants del teatre que som) hauríem contestat el mateix sense pensar-nos-ho dues vegades.
El teatre és un procés de creació apassionant i, sovint, molta gent potser no és conscient de tot el que hi ha al voltant d’una representació. La visita al Romea ens va permetre acostar-nos una mica més a tot aquest món; un món de bambalines i de passadissos estrets que ha acompanyat un gran número d’actors i actrius. Ni més ni menys que durant 150 anys!
Durant la visita ens han acompanyat en Juan Máñez, cap de sala del Romea, i en Marc Serra, regidor de La Perla 29. Entrem per una petita porta del Carrer de la Junta de Comerç, que dóna accés al balcó del teatre. Un GRAN (sí, en majúscules) balcó que ocupa tota la façana; el segon més gran de tota la ciutat! Només és superat pel del Palau de la Música.
Un cop entrem dins de l’edifici ens trobem els primers camerinos, que actualment ja no es fan servir, i pugem dividits en dos grups a veure l’espai dedicat a les tramoies, d’on pengen bambalines, cametes, focus… Un dels espais més importants en un teatre!
Baixant per una petita escala arribem al camerino més famós de tot el teatre, el famós “Camerino de la Xirgu”. Se l’anomena així perquè la famosa actriu sempre el demanava per a ella. Actualment no acostuma a ser ocupat per actors, però el Juan ens va comentar que de tant en tant n’hi ha alguns que el demanen expressament! Dins del camerino s’ha conservat una petita finestreta que dóna a l’escenari i que els actors utilitzaven per seguir el desenvolupament de l’obra, així no havien de sortir corrents a l’escenari! Actualment no s’utilitza perquè hi ha un sistema d’àudio que facilita als actors saber en quina part de la representació es troben.
A continuació baixem just a sota de l’escenari, on ara hi ha totes les butaques que s’han retirat per al muntatge de l’escenografia de “L’orfe del Clan dels Zhao”. Allà hi ha una porteta que dóna a la fossa que hi ha dedicada als músics, com a tot teatre “amb arrugues”!
El següent punt de la visita és el taller. Antigament aquest espai era més gran perquè era on es construïen les escenografies, però actualment acostumen a portar-se fetes de fora. Com a curiositat, cal esmentar que al lloc on ara hi ha el teatre, abans hi havia un convent i que, aquest taller, coincideix amb el que era la quadra. Fins i tot encara s’hi conserva una paret i algunes anelles on s’hi lligaven els animals.
Passem a l’escenari, on ara hi ha muntada una grada de butaques i dediquem una estona a escoltar l’explicació d’en Juan sobre les reformes fetes al teatre. Realment impressiona veure la sala buida, amb tot preparat per a la funció del vespre!
El següent són els camerinos que s’utilitzen actualment. Tots ells amb dutxes i amb els famosos miralls envoltats de bombetes, com no podia ser d’una altra manera! A la porta de cada camerino hi ha el nom dels actors que l’ocupen (i a sota en xinès!).
Finalment arribem a sastreria i…sorpresa! Hi ha alguns dels actors de l’obra que van arribant a poc a poc per a preparar-se. La sastreria també s’utilitza en aquesta obra per a canvis ràpids, ja sigui de vestuari, maquillatge…i sembla ser que també per menjar! Perquè hi tenen un bon pernil al què l’Ernest Villegas, només arribar, s’hi va amarrar!
Un cop aquí sortim tots junts fins al vestíbul del teatre, on la Jenny, una de les companyes d’#AsSocPerla, ens explica magníficament la història del Romea i les transformacions que ha anat vivint al llarg de la seva llarga història.
Com veieu va ser una estona molt agradable. No només vam poder conèixer tots aquests raconets del Romea sinó que també vam poder ser part d’aquella hora prèvia a l’inici de tota funció. Uns minuts en què els actors van arribant i en què tot està preparat per a què els actors de “L’orfe del Clan dels Zhao” transportin al públic fins a la llegendària Xina. Si encara no l’heu vist ja podeu córrer!
Pablo G. Manau
#AsSocPerla
[fbvinyl id=223298837864037]